5 juni 2012

Överraskningar i Finland


Detta har hänt sedan förra inlägget:
Jesper och jag har åkt lastbil Bussgods Pilen med fyra olika chaufförer, alla lika trevliga :) Från Haparanda till Rovaniemi fick vi i princip åka gratis buss efter att jag berättat om vårt kommande lilla äventyr. På bussen hamnade vi bredvid en taxichaufför som gjorde en avstickare från Helsingfors och var på väg norrut för att beskåda den exklusiva Venuspassagen. Nästa tillfälle är visst så långt fram att vi förmodligen har dött och begravts sedan länge.

Väl framme för kvällen...
Söta Eeva som vi fått kontakt med via den geniala sidan CouchSurfing.org mötte upp oss på busstationen med sin fräsiga racerbike och vi traskade trötta men muntra hem till hennes lägenhet. En av Eevas intressen var att träna cirkuskonster. Jag blev glatt överraskad av att australienska Ros, en annan couchsurfer som också skulle spendera natten hos Eeva jobbade som teckenspråks- och dövblindtolk precis som jag! Gissa om vi hade mycket att prata om :) Så berättade hon även att hon hade bokat en båttur via Lapland Safari och jag tyckte det lät spännande så jag följde med till receptionen en stund innan avfärd. Då jag förklarade vart jag var på väg och vad jag hade framför mig så fick både jag och Jesper följa med gratis. Vilket flyt!
Färden började med en tur i träbåt till en liten ö där guiden lagade mat till oss över en brasa och vi var ett litet gäng på fem personer som fick mysa tillsammans vid skenet av ljuslyktor i en fiskeinredd lada. Därefter gick turen upp med bil till en härlig utkiksplats där vi vid tolvslaget skålade under midnattssolen.
Väl tillbaka hos Eeva så hade hon bakat en tårta till mig eftersom det också var min födelsedag! :o)
Venuspassagen fick vi inte uppleva då det var alldeles för molnigt. Men vi somande ändå mätta och belåtna i Eevas vardagsrum.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar